Skip links

La barca del pescador. Aprenem l’ofici de pescador

Sabeu com és una barca de pescadors? Entreu amb nosaltres per veure com són les xarxes, com és la cuina i com s’ho fan quan hi ha moltes onades. Aprendrem també a fer un nuc mariner que ens emportarem a casa!
L’activitat es planteja com una proposta interactiva i participativa, especialment adreçada a l’alumnat d’educació infantil. Es realitza al port pesquer de Roses.
La Barca del pescador ha estat especialment dissenyada per a l’alumnat d’educació infantil per apropar-se al ric patrimoni de Roses a través de l’ofici de pescador.

  • Taller
  • Educació infantil
  • Roses
Organitza
Confraria de pescadors de Roses i Educart serveis educatius S.L.
EducArt, Serveis Educatius i Culturals, SL C/ Antoni Llopis, 6, 1er, 5a Olot - Garrotxa Telèfon: 972903822 Fax: 972273228 info@educart.biz
Espai
Port pesquer de Roses
Durada
90 minuts
Objectius

• Apropar a l’alumnat d’educació infantil l’ofici del pescador.
• Descobrir com és una barca que surt a pescar (com és per dins, la seva cuina, què són
• les xarxes i perquè serveixen,…)
• Aprendre perquè no es poden pescar els peixos més petits.

Continguts

Àrea descoberta de l’entorn
• Exploració de l’entorn
Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: espais quotidians (cuina i menjador d’una barca pesquera) materials, objectes, animals, plantes, paisatges, etc.
Respecte i cura de l’entorn natural del nen/a.
Àrea Comunicació i llenguatge
• Observar, escoltar i experimentar
Escolta i comprensió de narracions, i contes, com a font de plaer i d’aprenentatge.
Identificació i utilització de vocabulari nou.
Vocabulari sobre els oficis i els animals aquàtics.
• Participació i escolta activa en situacions habituals de comunicació, com ara converses, contextos de joc, i activitats relacionades amb la cultura.
• Parlar, expressar i comunicar
Posada en comú de les pròpies vivències i coneixements.
Descoberta d’un mateix i dels altres
• Joc i moviment
Gust i valoració del joc.
(Joc amb amb una xarxa i peixos de joguina i la realització d’un nus mariner per a cada alumne/a)

Metodologia

Entrarem a una barca d’arrossegament i podrem veure la proa de la barca, l’ancora, caminar per la coberta, descobrir la cuina amb les seves peculiaritats, ja que sovint aquestes barques es poden trobar amb moltes onades (com aguanten les olles quan fa mala mar, com són els plats i gots, com la taula per dinar necessita estar fixa i amb voreres per quan hi ha moltes onades).
A la coberta tindrem accés a alguns instruments dels pescadors, però sobretot a les xarxes.
Tindrem una gran xarxa que els alumnes sostindran per experimentar com es pesca i què es fa perquè els peixos més petits puguin continuar el seu cicle evolutiu. A través d’un joc descobrirem com els peixos més petits es poden escapar i quin sentit té que puguin fer-ho.
Acabarem parlant de les barques d’arts menors i aprendrem a fer un nuc mariner.

Competencies bàsiques

• Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
• Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte, i en activitats socials i culturals.
• Aprendre a pensar i a comunicar.
• Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
• Comportar-se d’acord a unes pautes de convivència que els portin a una autonomia personal, cap a col·laboració amb el grup i cap a la integració social.