Feinejant pel mar
Visita guiada al Museu de la Pesca.
En aquesta visita guiada no només parla l’educadora, sinó que es crea un diàleg amb els alumnes per fer-los protagonistes a través d’un seguit d’objectes que se’ls lliuraran. Amb ells anirem desgranant els continguts de la visita i les complexitats del sector de la pesca a casa nostra. Entendrem quins són els diferents agents que hi intervenen perquè ens arribi el peix a taula. I reflexionarem sobre què haurem de fer per tal que el peix no s’acabi.
-
Oficis de mar
-
Educació primària
-
Palamós
Organitza
Museu de la PescaPort de Palamós Moll Pesquer, s/n. Palamós 972 600 424 infomuseu@palamos.cat https://museudelapesca.org/
https://museudelapesca.org/educacio/primaria/feinejant-pel-mar.html
Espai
Museu de la PescaDurada
1 h 15'Objectius
• Conèixer els organismes vius que viuen a la mar i la seva morfologia i habitat.
• Saber què es pesca, les espècies més preuades al mercat
• Aproximació als oficis de la mar: els mestres d’aixa i calafats, els corders, les remendadores, la salaó del peix, els peixaters, la subhasta, els pescadors, els patrons de les embarcacions.
• Aprendre: les diferents tècniques de pesca
• Reflexionar sobre la sobreexplotació del medi i una activitat pesquera sostenible
Continguts
Des de temps remots el mar ha esdevingut per a l’home una important font de recursos naturals. Ha après a conèixer, extreure i respectar aquests recursos per a la seva subsistència. Al voltant del mar i de la pesca s’han generat una sèrie d’especialitzacions i oficis. Us convidem a conèixer aquest medi, el mar, les espècies que hi viuen i tota la varietat d’oficis que en depenen a través d’una visita guiada al Museu, on els alumnes en seran, en bona part, protagonistes.
Metodologia
• Observació i interpretació de diferents maquetes sobre tècniques de pesca.
• Manipulació d’estris reals de pesca.
• Visualització de material audiovisual
• Joc de simulació: cada participant es caracteritzarà amb les eines i/o amb el vestuari dels diferents oficis mariners.
Competencies bàsiques
Àmbit de coneixement del medi
– Dimensió món actual
• Competència 2. Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim
• Competència 5. Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.
Canvi i continuïtat:
• Passat, present i futurs de les societats i comunitats culturals.
• El temps històric: periodització, datació, durada, cicles, simultaneïtat, successió, causalitat, racionalitat…
• L’intercanvi generacional, comprensió del passat i del present, construcció de futurs.
• Les societats i les cultures en la història, comparació i història retrospectiva.
Àmbit d’educació en valors
– Dimensió interpersonal
• Competència 4. Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creences i les cultures que les conformen
• Prejudicis i estereotips propis i aliens.
• Les diferències de cultura com un element enriquidor de les relacions interpersonals.
Àmbit lingüístic
– Dimensió comunicació oral
• Competència 1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
• Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa, utilitzant estratègies conversacionals.